Comunicació i interacció
Els sistemes tecnològics de comunicació i interacció seran variats al llarg de diferents moments de tutories. L’objectiu de les tutories és oferir un suport integral, per aquest motiu, la tutoria abraça diferents dimensions:
- Tècnica: aspectes relacionats amb la plataforma i l’entorn virtual.
- Acadèmica: inclou el reforç i la consulta de temes de coneixements i habilitats.
- Pedagògica: relacionada amb l’evolució de l’aprenentatge, mitjançant les valoracions de les activitats d’aprenentatge i avaluació.
- Orientadora: aspectes personals i professionals, així com el foment de la motivació i participació.
- Organitzativa: relacionada amb la planificació i execució de les diferents accions dutes a terme al llarg de l’acció formativa.
Les tutories responen al model pedagògic de desenvolupament de competències, i permet reforçar els coneixements, l’aprenentatge actiu, i l’assessorament individualitzat en funció de les necessitats i el perfil de l’alumne. Per facilitar la consecució dels objectius s’utilitzaran metodologies actives que permetin posar en pràctica els coneixements adquirits durant el període virtual; a la vegada, el rol del tutor assumeix una funció orientadora i motivadora vers al correcte desenvolupament de l’acció formativa.
Les tutories virtuals es consideren les que es desenvolupen a través de la plataforma virtual mitjançant els recursos del xat, fòrum i adreces personalitzades. Aquestes tutories són asíncrones i síncrones; en les primeres, s’ofereix la possibilitat que els alumnes, en funció de les seves necessitats, realitzin les consultes o dubtes de la matèria. D’altra banda, les tutories síncrones disposen d’un horari específic on el formador-tutor i l’alumnat coincideix en temps real.
L’aprenentatge es basa tant en la resolució d’activitats com de casos pràctics que es proposen. Els/Les tutors/es, orientaran i ajudaran en les dificultats que puguin sorgir en el procés d’aprenentatge, ja sigui en relació a la temàtica com també en qüestions tècniques. Els dubtes i consultes es respondran en un màxim de 48 hores. De la mateixa manera, es comprovarà que cadascú dels alumnes assoleixi els objectius pedagògics i desenvolupi tant les competències professionals esperades, a través d’avaluació personalitzada. Les tutories virtuals també es poden desenvolupar en un recurs grupal per potenciar la socialització, l’intercanvi i construcció col·laborativa del coneixement i experiències. El procediment de contacte per les tutories virtuals és mitjançant diferents recursos:
- Xat: Permet als participants tenir una discussió sincrònica en temps real. El tutor-formador informarà prèviament de l’horari del xat.
- Fòrum: Permet als participants tenir discussions asincròniques. Les funcions del fòrum poden ser molt variables, poden resoldre dubtes tan administratius, tecnològic i de contingut de la formació i s’agrupen per temes.
- Missatgeria: és una comunicació personalitzada a través del correu intern de la plataforma.